Mensen in hun kracht zetten
Orange8 is een unieke organisatie die zich richt op training en coaching op maat, met een verfrissende, praktische aanpak gericht op ervarend leren. Ze zijn experts in het bieden van de juiste praktische tools, events en praktijkgerichte trainingen om individuen en teams te helpen hun uitdagingen aan te gaan en het beste uit zichzelf te halen. Merle Monteiro-Baake, als vennoot bij Orange8, speelt een cruciale rol in het realiseren van deze missie, door haar expertise in te zetten om maatwerkoplossingen te bieden die aansluiten bij de unieke behoeften van elke klant en organisatie. Wij spraken onlangs met haar.
'Wij onderscheiden ons door alles praktisch én op maat te maken, met de mens centraal.'
Merle’s reis begon niet meteen in de wereld van persoonlijke ontwikkeling. “Ik ben marketing gaan studeren, terwijl ik altijd twijfelde of ik niet liever psychologie wilde studeren,” vertelt ze. Uiteindelijk heb ik nu in mijn dagelijkse job veel met psychologie te maken. Door mijn verleden ben ik een streber geworden en uiteindelijk in een burn-out beland. “Ik heb een hele zware periode gehad, waar ik uiteindelijk met dankbaarheid op terugkijk.” Van daaruit ben ik doelgerichte opleidingen gaan doen, onder andere een Master in communicatie en persoonlijke ontwikkeling. Op het moment dat ik mij besefte dat je hier ook je beroep van kunt maken, kreeg ik alle energie om hiervoor te gaan. Na vele gesprekken, koppen koffie en een zoektocht, ben ik uiteindelijk met Orange8 in contact gekomen.
Kracht van authenticiteit
Bij Orange8 vond Merle een thuis, een plek waar de focus ligt op het individu. “Wij onderscheiden ons door alles praktisch én op maat te maken, waarbij de mens en het bewustzijn altijd centraal staan,”legt ze uit. Het gaat er niet alleen om wat het voor jou als persoon betekent, maar ook hoe je dit toepast op de werkvloer. Deze aanpak resoneert sterk met haar eigen filosofie: “Jezelf centraal stellen. Als je niet zelf weet wie je bent, kun je ook niet kiezen wat je het liefst wilt. Ofwel, handelen vanuit jouw eigen authentieke ik. Dat is het meest krachtig.”
'Kwaliteit en duurzaamheid is belangrijker dan de kwantiteit.'
Merle’s motto, geïnspireerd door Pippi Langkous, is: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Deze houding heeft haar geholpen om uitdagingen niet alleen aan te gaan, maar deze ook te omarmen. Want buiten je comfortzone, daar groei je. “Ik ben nu alleen maar nieuwsgierig hoe het mij afgaat en wat er op mijn pad komt, als het onderbuikgevoel maar klopt,” zegt ze met een glimlach.
Wat de toekomst betreft, streeft Merle naar een evenwicht tussen privé en werk, een waarde die ze deelt met haar vennoot Ilse Niesink. Hoewel groei op de agenda staat, benadrukt Merle dat kwaliteit vooropstaat. “Kwaliteit en duurzaamheid vinden wij belangrijker dan de kwantiteit. We creëren graag een beleving die impact maakt en mensen in beweging zet,” verklaart ze. Het is een benadering die niet alleen duurzaam is, maar ook getuigt van een diep begrip van wat echt belangrijk is.
Durf en wees nieuwsgierig
Aan andere zakenvrouwen geeft Merle een krachtige boodschap mee: “Durf en wees nieuwsgierig. Stap uit je comfortzone en zet jezelf op de eerste plaats. Heb vertrouwen in jouw pad, wees daar dankbaar voor en geniet er vooral van.” Het is een oproep tot actie die zowel moed, veerkracht als discipline vereist, maar volgens Merle is het de moeite meer dan waard.
Ben jij een Twentse zakenvrouw en wil jij ook je story delen? Meld je hieronder aan!
Of wil jij eerst meer informatie? Klik dan
hier!