What’s your story?
’Onze kracht ligt in het persoonlijke contact’
Mentrix is een adviesbureau dat ondernemers helpt om hun potentieel beter te benutten. Met een frisse blik begeleiden Karin Spoolder en Ilse Kok al bijna 22 jaar bedrijven bij financiële en fiscale vraagstukken. Vandaaruit is het nog een kleine stap naar het verzorgen van jaarrekeningen en aangiften, wat ook tot hun dienstenpakket behoort. Daarnaast nemen ze bij veel bedrijven de boekhoudverwerking uit handen. Hun doel is rust en overzicht creëren, zodat ondernemers met positieve energie kunnen doen waar ze goed in zijn. Onlangs spraken wij met Karin en Ilse om te kijken waar hun professie en passie liggen. Wij legden hun de volgende vragen voor.
Hoe is jullie verhaal begonnen?
Wij kennen elkaar van ons werk bij een notariskantoor. Daar leerden we elkaar in 2002 kennen. Beiden hadden we op het notariskantoor met de administratie te maken en we hadden elkaar al snel gevonden. ‘Er was een klik en we hadden allebei dezelfde droom om voor onszelf te beginnen,’ geeft Ilse trots aan. ‘Dit was de makkelijkste manier om voor onszelf te beginnen. Met z’n tweeën en als klankbord voor elkaar. Binnen een paar maanden was het geregeld en zijn we begonnen. We hadden allebei dezelfde doelstelling.’ Dat is nu bijna 22 jaar geleden.
Wat zou je nu anders doen, als je opnieuw moest beginnen?
Eigenlijk zouden we alles weer hetzelfde doen. Door alle fases die we hebben meegemaakt, zijn we nu waar we nu zijn. ‘Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik me minder zorgen moeten maken,’ geeft Karin aan. ‘Het komt altijd wel weer goed. Achteraf denk je: waar heb je je druk over gemaakt?’ Zo zijn we nu in de omstandigheid dat we meer kunnen kiezen voor wat ons blij maakt. Dat is wat je uiteindelijk wilt. Onze kracht ligt in het persoonlijke contact, en daar worden we juist blij van.
Welk aspect, middel of advies heeft jullie het meeste voordeel gebracht?
Met name de automatisering van onze werkzaamheden heeft ons de laatste jaren het meeste voordeel gebracht. Daardoor is onze functie deels anders geworden. Door deze automatiseringsslag kunnen we ons meer op onze klanten richten en hen met raad en daad terzijde staan. We verwerken natuurlijk ook nog steeds de administratie van onze klanten, maar we zijn voortdurend bezig met het economisch inrichten van de werkzaamheden, zowel voor onszelf als voor onze klanten.
Wat zou je zeker niet meer doen, als je uit ervaring spreekt?
Ad hoc elke klant maar accepteren. Toen we net begonnen, namen we elke opdracht en nieuwe klant aan. Dat is voor nu niet meer een must. We kunnen een keuze maken. Je kunt nu selectief zijn en de klanten kiezen die bij ons passen.
In hoeverre is je core business nog je core business? Is er iets wezenlijks veranderd?
Het advies aan onze klanten is meer geworden, naast het verwerken van de administratie en de jaarrekeningen. Daarnaast zijn onze bestaande klanten in de loop der jaren flink gegroeid. Dan verandert ook je rol binnen zo’n organisatie.
Wat zijn verder nog jullie ambities?
Vooral doorgaan met wat we op dit moment doen. We willen de klant meer ontzorgen en ervoor zorgen dat hun en onze werkzaamheden worden geoptimaliseerd.
Wat zou je andere zakenvrouwen willen meegeven?
Heb je even…? Doe wat je blij maakt. Zorg dat alles in balans is. Kijk voortdurend in de spiegel en stel jezelf de vraag: Hoe doe ik het? Ben ik nog op de goede weg? Als zakenvrouw heb je vaak verschillende verantwoordelijkheden, op je werk en thuis. Blijf vooral naar jezelf kijken. Wees eerlijk tegen jezelf. Praat met iemand die je vertrouwt en spar met diegene.
Ben jij een Twentse zakenvrouw en wil jij ook je story delen? Meld je hieronder aan!
Of wil jij eerst meer informatie? Klik dan hier!