Millepede

Christel de Maar

Millepede managementondersteuning is Christel de Maar en ondersteunt almeer dan 25 jaar directies, raden van bestuur, toezicht en commissarissen in Oost-Nederland. Zij denkt graag met hen mee. Een duizendpoot die betrokken is en altijd klaar staat.

Wij hebben Christel de Maar 7 vragen voorgelegd:

In hoeverre zijn je plannen uitgekomen?

In 2007 ben ik onder Millepede gestart als freelance managementondersteuner. Natuurlijk had ik verschillende plannen maar die zijn door de jaren bijgesteld. De belangrijkste doelstelling heb ik gehaald :ik ben nog steeds werkzaam als freelancer die raden van bestuur en – toezicht en het management ondersteunt. Volgens mij gaat dat mij goed af!

Welk aspect, middel of advies heeft je het meeste voordeel gebracht?

De verdieping in de opdracht en de bestuurders zelf. Een goede band op te bouwen en meer met de opdrachtgever de diepte in te gaan. Dat brengt meer kwaliteit en leidt tot betere prestaties.

In hoeverre is je core business nog je core business, is er iets wezenlijks veranderd?

Voor een overgroot deel is deze hetzelfde gebleven. Inhoudelijk is het wel veranderd. Ik ben bij veel opdrachtgevers geen uitvoerende secretaresse meer, maar ik vervul nu meer op taken op managementniveau, waar ook uiteindelijk mijn toegevoegde waarde en mijn liefde voor het vak ligt.

Wat zou je andere zakenvrouwen mee willen geven?

Wees altijd eerlijk en transparant. Durf fouten te maken en kom hiervoor uit. Mijn advies is: ‘praat niet over anderen, maar praat met anderen’. Dat brengt je uiteindelijk veel meer.

Wat zou je nu anders doen, wanneer je weer opnieuw moest beginnen?

In het begin ben je nog jong en onervaren als ondernemer en je kon de hele wereld aan. Ik zou mij nu meer focussen op opdrachten die voor mij inhoudelijk interessant zijn. Niet meer die alleen maar ‘typende’ secretaresse willen zijn.

Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?

Zoals ik al bij de vorige vraag aangaf, zonder enige verdieping in de opdrachtgevers aan de slag te gaan. En het verleden heeft mij geleerd dat je beter goed kunt zijn op een bepaald gebied dan dat je geen focus hebt en op verschillende vlakken ‘maar wat doet’.

Wat zijn verder nog je ambities?

Onder meer de processen rondom business besprekingen in de toekomst beter te laten verlopen. In deze nieuwe tijd met meer conference calls en online vergaderingen merk je dat deze nog beter moeten worden voorbereid om deze efficiënter te laten verlopen. Dit kost minder tijd, wat mij in eerste instantie minder oplevert, maar op den duur mijn klant meer oplevert en uiteindelijk ook voor mij goed is