OH Marketing & strategie
Jolanda Oude Hendrikman
OH Marketing & strategie is in 2008 opgericht door Jolanda Oude Hendrikman. Destijds nog vanuit een hoekje in de woonkamer en met name gericht op traditionele reclame. Na ruim een jaar kon Jolanda het niet meer alleen af. De eerste werknemer werd aangenomen en er werd verhuisd naar de huidige locatie aan de Nijverdalsestraat in Wierden.
Wij hebben Jolanda 6 vragen voorgelegd:
In hoeverre zijn je plannen uitgekomen?
Als iemand mij 12 jaar geleden zou zeggen dat ik nu een bedrijf heb met meerdere mensen in dienst en een eigen kantoor, dan had ik ze hard uitgelachen. Mijn doel was om lekker creatief bezig te zijn voor een aantal klanten. Dat aantal klanten groeide best hard. Na 1,5 jaar moest ik de keuze maken om óf personeel aan te nemen óf ‘nee’ te zeggen tegen nieuwe klanten. Ik heb voor het eerste gekozen en heb hier geen moment spijt van!
Welk aspect, middel of advies heeft je het meeste voordeel gebracht?
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg. Er zijn genoeg marketing- en reclamebureaus die dezelfde diensten aanbieden. Ik vind de omgang met klanten nog altijd het leukste dat er is. Af en toe een bak koffie doen, niet altijd om werk op te halen, maar ook uit interesse. Een persoonlijke band, dat is waar ik voor sta. Ik weet bijvoorbeeld van een groot deel van mijn klanten wanneer ze jarig zijn, dat sturen we altijd een kaartje en ik stuur een appje of mailtje. Ook verrassen we onze klanten graag met een leuk cadeau. Deze zomer hebben we bijvoorbeeld OH badslippers laten maken, die werden echt heel goed ontvangen! En daardoor weet ik zelfs van een groot deel van mijn klanten hun schoenmaat.
In hoeverre is je core business nog je core business, is er iets wezenlijks veranderd?
Toen ik in 2008 startte, lag de nadruk voor mij nog voornamelijk op offline. Dus het ontwerpen van logo’s, folders, advertenties etc. Vanaf 2010 heb ik ervoor gekozen om het online deel er ook bij te pakken. Hiervoor heb ik mezelf geschoold en ik heb mensen aangenomen op online marketing. Dit is een hele goede stap geweest. Je moet wel meegaan met de tijd om in deze branche te overleven. Vandaag de dag speelt offline marketing nog steeds een belangrijke rol, echter meestal in combinatie met online marketing. Een leuke combi!
Wat zou je nu anders doen, wanneer je weer opnieuw moest beginnen?
Niet veel eigenlijk. Ik ben er in het begin redelijk blanco ingegaan en dat heeft er denk ik ook toe geleid dat ik nu sta waar ik sta. Ik ben erg flexibel en kan goed meebewegen met de omstandigheden.
Toch laat ik me soms te veel beïnvloeden door anderen. Daardoor heb ik wel eens een verkeerde keuze gemaakt. Al stap ik daar ook snel overheen hoor. En als ik merk dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt, doe ik er ook alles aan om dit zo snel mogelijk weer recht te zetten en ten goede te keren.
Toch laat ik me soms te veel beïnvloeden door anderen. Daardoor heb ik wel eens een verkeerde keuze gemaakt. Al stap ik daar ook snel overheen hoor. En als ik merk dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt, doe ik er ook alles aan om dit zo snel mogelijk weer recht te zetten en ten goede te keren.
Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?
Ik zal niet snel meer een duur softwarepakket aanschaffen, waarvan later blijkt dat dit totaal niet bij mijn bedrijf past. Een advies om deze aan te schaffen, zal ik niet snel weer zomaar aannemen. Ik zou er veel meer onderzoek naar doen om te kijken of het echt bij ons past en wat het oplevert. Ook zou ik niet snel weer meer dan 6 personeelsleden aannemen. Er is een tijd geweest dat we met 14 man op kantoor zaten. Ik was alleen maar bezig met managen en had veel te weinig tijd om creatief bezig te zijn. Dat creatieve is een wezenlijk onderdeel van mijn dagen. Ik vind dat leuk en krijg er energie van.
Wat zijn verder nog je ambities?
Mijn bureau moet in Twente nog meer bekend worden. Op het gebied van marketing, websites en vormgeving, moet men meteen aan OH Marketing uit Wierden denken. Wij onderscheiden ons door onze nuchtere en praktische werkwijze. Onze klanten zijn voornamelijk het MKB hier uit de regio, dat past goed bij ons. Bij ons geen dikke plannen, maar een praktisch uitvoerbaar marketingplan die meteen ingezet kan worden. Ik wil dat men aan ons denkt, als dat leuke marketingbureau uit Wierden. Er moet een glimlach op hun gezicht komen als ze aan ons denken.