Liesbet de Waal van Oosten, DaVinci Academie

‘Geloof in de nieuwe wereld.’

In een inspirerend gesprek met Liesbet de Waal van Oosten van de DaVinci Academie ontdekten we de unieke onderwijsbenadering die nieuwsgierigheid en verwondering centraal stelt. Bij DaVinci werken leerlingen aan thema’s die hun natuurlijke drang om te leren stimuleren. Deze review biedt een kijkje in een onderwijsvisie die zowel leerkrachten als kinderen in staat stelt hun volledige potentieel te bereiken. Liesbet deelt haar inzichten en ervaringen met de kracht van thematisch leren. Tien jaar geleden heeft zij in Twentse Zakenvrouwen gestaan. Wij zijn benieuwd hoe het nu met haar gaat.

Linkedin

Wij hebben Liesbet de Waal van Oosten 7 vragen voorgelegd:

In hoeverre zijn je plannen uitgekomen?

Alles is uitgekomen en nog veel meer dan dat. Wij hebben inmiddels alle modules uitgewerkt. Alleen de modules rekenen en gym moeten nog ontwikkeld worden. Over twee jaar denk ik dat gerealiseerd te hebben. Dan wil ik weer voor de klas staan, natuurlijk niet fulltime. Vanaf het begin van mijn ondernemerschap in 2001 ben ik uitgegaan van het standpunt: ‘Wij moeten de kinderen zelf laten onderzoeken wat zij zelf willen.’ Dus ben ik altijd van de behoeften van de leerlingen uitgegaan. Daar heb ik mijn modules op afgestemd. Eigenlijk is het een beetje uit de hand gelopen, aanvankelijk wilde ik geen ondernemer worden.

Wat zou je nu anders doen, wanneer je weer opnieuw moest beginnen?

Ik zou eerder een officemanager in dienst hebben genomen. Klantencontacten, ordenen en facturen is toch een vak apart. Achteraf gezien zou ik bedrijfskunde hebben gedaan. Dan had ik mij beter in de bedrijfsprocessen kunnen verdiepen met als gevolg dat ik sneller was gaan groeien. Dat was mij beter van pas gekomen.

Welk aspect, middel of advies heeft je het meeste voordeel gebracht?

Toen ik de leden van Twentse Toptalent ontmoette. Eerst dacht ik dat het zonde van mijn tijd was, maar uiteindelijk ben ik toch een keer meegegaan. Het viel mij op dat het hele leuke en gezellige ondernemende zakenvrouwen waren. Toen drong echt tot mij door, dat je best een aardig bedrijf kunt opbouwen, zonder onaardig te zijn. Dus zonder dat je het over de rug van een ander doet. Toen ben ik lid geworden en ben zelfs jaren bestuurslid geweest. De netwerken hebben mij geholpen breder te kijken.

Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?

Toen ik ervaarde wat een officemanager allemaal kan en beter dan ik zelf, dacht ik dat ga ik niet meer zelf doen. Dat laat ik aan professionals over. Maar dat geldt ook voor andere professies waar ik geen verstand van heb. Anderen kunnen dat veel beter dan ik.

In hoeverre is je core business nog je core business, is er iets wezenlijks veranderd?

Alles is hetzelfde gebleven. Het blijft in de kern goed onderwijs maken. In het begin maakte ik lesmateriaal. Wij hebben daarnaast nu ook een academie, waar wij leerkrachten opleiden hoe je het beste met ons lesmateriaal kunt omgaan.

Wat zijn verder nog je ambities?

Weer voor de klas staan en als het even kan naar het buitenland. Daar is ook belangstelling voor onze leermodules. Ik ga dan mijn modules vertalen naar het land dat ik voor ogen heb. Bovendien wil ik in Nederland het lesmateriaal uitbreiden naar de middelbare school.

Wat zou je andere zakenvrouwen mee willen geven?

Geloof in jezelf, laat je niet afleiden en blijf focussen en doorzetten. Geloof in je product en in een nieuwe wereld.