Kristel Veltkamp van Redboots

‘Volg je hart, dat klopt altijd’.

Kristel Veltkamp van Redboots is een autoriteit in storytelling en verandercommunicatie. Ze helpt bedrijven om hun verhaal helder en krachtig over te brengen. Met haar persoonlijke benadering zorgt ze voor een diepere verbinding tussen mensen en merken. Haar passie voor communicatie is aanstekelijk en inspirerend. Wij spraken haar onlangs om te horen hoe het met haar gaat en wat haar nieuwste projecten zijn.

Linkedin

Wij hebben Kristel Veltkamp 7 vragen voorgelegd:

In hoeverre zijn je plannen uitgekomen?

Die zijn zeker uitgekomen. Ik heb een mooie windrichting te pakken, zoals ik dat zelf noem. In het begin van mijn ondernemerschap lag de focus op communicatieadvies plus tekstschrijven, in combinatie met dagvoorzitterschap. Nu richt ik me op communicatieadvies plus begeleiding van (communicatie)professionals, waarbij de nadruk ligt op de strategische aanpak. Ik ben bewust gestopt met het dagvoorzitterschap om ruimte te maken voor de ontwikkeling van mijn eigen workshops. Want, mensen meenemen in een verhaal vond én vind ik nog steeds heel leuk om te doen.

Wat zou je nu anders doen, wanneer je weer opnieuw moest beginnen?

Ik ben eigenlijk wel tevreden met mijn aanpak. Wellicht had ik meer van mijn onderbuikgevoel mogen uitgaan. Soms voelde ik al: dit moet ik niet doen, maar dan nam ik tóch de opdracht aan en kreeg daar dan spijt van. Nu wil ik niet alles aanpakken en de gaten dichtlopen. Ik ga voor de goede match.

Welk aspect, middel of advies heeft je het meeste voordeel gebracht?

Ik haal veel inspiratie uit de Japanse filosofie Kaizen. Een gedachtegoed waarbij het draait om kleine stapjes zetten voor duurzame verandering. Het gaat erom dat je de stapjes zo klein mogelijk maakt, zodat ze drempelverlagend werken en daardoor haalbaar zijn. Deze aanpak heeft mij heel erg geholpen en het komt ook terug in mijn adviestrajecten en workshops.

Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?

Een boek redigeren. Bij het schrijven van nieuwsbrieven ben ik nu meer de aanjager. Als ik schrijf, schrijf ik voor mijn eigen producties. Bij contentcreatie voor derden, ben ik de spin in het web en besteed ik het tekstschrijven uit. Daar word ik gelukkiger van.

In hoeverre is je core business nog je core business, is er iets wezenlijks veranderd?

De nadruk ligt op strategische communicatietrajecten. Ook op eigen content creëren voor mijn eigen Redboots-aanbod. De rode draad ligt in de combinatie tussen communicatie, persoonlijke groei en creatieve strategie. Daarin vind ik mijn uitdaging.

Wat zijn verder nog je ambities?

Een kinderboek schrijven en een vervolg geven aan Granny’s uitvogelboek voor persoonlijke groei. Dat ligt in de lijn van mijn ambitie. Door mijn eigen producties lever ik juist toegevoegde waarde aan de strategische opdrachten.

Wat zou je andere zakenvrouwen mee willen geven?

Volg je hart, dat klopt altijd. En: sta stevig en vlieg ver. Je kunt vaak meer dan je denkt, door meer uit te gaan van wat wél kan. Het is beter om focus te hebben op jouw ‘ja’, dan kom je verder in je leven.