Mariska Baake, Wierdense Verpakkingen

‘Kansen moet je zien en ervoor gaan!’

Wierdense Verpakkingen B.V. staat bekend als een totaalleverancier van verpakkingen, gespecialiseerd in een breed assortiment van karton, folie, pallets en tapes. Ze bieden maatoplossingen voor allerlei verpakkingen en benadrukken hun vermogen om aan diverse klantwensen te voldoen met klantspecifieke producten. Tien jaar geleden heeft Mariska Baake bij ons in Twentse Zakenvrouwen gestaan. Wij zijn benieuwd hoe het met haar gaat.

Linkedin

Wij hebben Mariska Baake 7 vragen voorgelegd:

In hoeverre zijn je plannen uitgekomen?

Toen ik 23 jaar was, lag dit niet in de lijn van de verwachtingen die ik van Wierdense Verpakkingen toen had. Toen wij het overnamen, was de dienstverlening van het bedrijf relatief smal opgezet. In het jaar 2000 ben ik in dienst gekomen van Wierdense Verpakkingen en in 2003 hebben wij het bedrijf overgenomen. Mijn vader zei: ‘Je moet het altijd proberen, lukt het niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd en dat is het risico van ondernemen.’ Jazeker zijn mijn plannen uitgekomen. Wij zijn nog steeds groeiende en beleveren tegenwoordig alle bedrijfstakken door heel Nederland. Vanaf het begin ben ik voor kwaliteit en service gegaan. Met name in karton en wikkel- en stretchfolies zijn wij sterk. Daarnaast zijn we al jaren agent in Nederland voor een inmiddels hypermodern en duurzaam productiebedrijf in de markt voor offsetgecacheerde verpakkingen.

Wat zou je nu anders doen, wanneer je weer opnieuw moest beginnen?

Het klinkt misschien wat vreemd, maar feitelijk is dat heel weinig. Ik ben eigenlijk wel tevreden met de keuzes die we hebben gemaakt en de stappen die we met elkaar bij Wierdense Verpakkingen hebben gezet. Ik kan zo snel niet bedenken wat ik anders zou doen, dat komt ook omdat ik liever vooruitkijk dan blijf hangen in het verleden. Overigens zijn we wel continu aan het kijken hoe we onszelf kunnen verbeteren. Bij ons zijn de kernwaarden belangrijk, namelijk vooruitstrevend, open, betrokken, deskundig en integer.

Welk aspect, middel of advies heeft je het meeste voordeel gebracht?

Sinds corona is er heel veel veranderd. Er wordt nu veel meer digitaal besteld. Je moet nu klanten gaan uitleggen waar het prijsverschil ligt ten opzichte van de internetaanbieders. Daar kunnen wij ons onderscheiden, doordat wij meer dan 20 jaar kennis, ervaring en creativiteit met ons meebrengen. Met de communicatie, kwaliteit en betrouwbaarheid van leveren staan wij ook zeer sterk in de markt.

Wat ga je zeker niet meer doen, wanneer je uit ervaring spreekt?

Wat ik niet meer ga doen, is met een andere compagnon een zaak beginnen. In 2003 heb ik samen met een collega Wierdense Verpakkingen overgenomen. Hij was gespecialiseerd in de verkoop van karton en wist daar alles van af. Daar heb ik veel van geleerd. Als gevolg van zijn gezondheidsklachten heb ik in 2011 zijn aandelen overgenomen. Vanaf dat moment kon ik bouwen aan mijn eigen bedrijf en collega’s om me heen verzamelen die een belangrijke bijdrage leveren aan hetgeen ik belangrijk vind in onze dienstverlening.

In hoeverre is je core business nog je core business, is er iets wezenlijks veranderd?

Ook in de wereld van de verpakkingen is sprake van volop ontwikkeling. De producten die we leveren zijn in de basis niet heel anders dan 10 jaar geleden. De eisen die hieraan gesteld worden echter wel. Dat is wat ik leuk vind, het samenstellen van op maat gemaakte producten. Vooral innovaties op duurzaamheid vind ik interessant. Drie jaar geleden hebben wij het ook bij onszelf in gang gezet. Wij zijn nu helemaal duurzaam. Het karton dat wij kunnen aanbieden, bestaat uit 100% recyclebaar papier. Het is ook belangrijk dat onze leveranciers hierin meebewegen, omdat onze klant dat ook vraagt. Ons pand is op de kantoren na (dat zal in 2025 plaatsvinden) gasloos en met 120 zonnepanelen zelfvoorzienend en ons nieuwe wagenpark is ook duurzaam ingekocht.

Wat zijn verder nog je ambities?

Een leuk, gezellig team houden en met elkaar op een gezonde wijze doorgroeien. Maar vooral de duurzame ambitie voor de toekomst waarmaken. Dit is voor de bestendigheid van het bedrijf het beste. En mijn nazaten moeten zelf maar kiezen wat ze willen doen. Mijn kinderen moeten hun eigen ambities nastreven en niet die van mij.

Wat zou je andere zakenvrouwen mee willen geven?

Verdeel je tijd goed, werk en privé moeten in een gezonde balans zijn. Voor mij is dit aspect ontzettend belangrijk om met de juiste energie alles voor mijn bedrijf te kunnen geven. Daarnaast merk ik dat het belangrijk is om af en toe een goede sparringpartner te hebben die reflecteert en ongevraagd advies kan geven.